מרכז גישור "דרך השלום"

מה זה גישור?

גירושין של
זוגות חד מיניים

בגדול, גישור הוא הליך לפתרון מחלוקות בין שני צדדים או יותר בהסכמה, באמצעות סיוע של מגשר כגורם ניטרלי שעוזר לצדדים להבין מהם הצרכים האמיתיים שלהם ולגבש יחד פתרונות מוסכמים בהתאם. 

בהקשר של גירושין או פרידה, גישור גירושין או גישור לפני פרידה הוא תהליך שנועד לגשר בין שני בני זוג שהחליטו להתגרש זה מזה ובחרו באלטרנטיבה של גירושין בהסכמה והגעה להסכמות במשותף, במקום לנהל הליכים משפטיים ארוכים, סוחטים ויקרים בהם הם יהיו  מיוצגים כל אחד על ידי עורכי דין וינהלו תביעות זה נגד זו. 

שלושת הנושאים העיקריים שיידונו בגישור גירושין הם

א. חלוקת זמני שהות עם הילדים בין ההורים בשגרה, בחופשות, בחגים וכו' וקבלת החלטות הנוגעות לילדים, בריאותם וחינוכם; 

ב. כלכלת הילדים – ההוצאות עבור הילדים והחלוקה בין ההורים (כולל מזונות והוצאות משתנות); 

ג. חלוקת הרכוש המשותף בין ההורים – דירה, רכב, פנסיות, חסכונות, הלוואות וכו' – הן הזכויות והן החובות. 

מה זה גישור ומה היתרונות שלו?

גישור גירושין מורכב ממספר שלבים:

1.פגישת היכרות ותיאום ציפיות – בשלב זה, המגיע בדרך כלל לאחר שיחת טלפון ראשונית עם המגשרות, בני הזוג יגיעו לפגישת  הכרות ראשונית עם זוג מגשרים או מגשרות מטעם מרכז הגישור, שנועדה להיכרות ותיאום  ציפיות ובין היתר כדי להבין מהן הסוגיות שעומדות על הפרק, לאן בני הזוג רוצים להגיע, והאם הליך הגישור אכן מתאים להם. 

  1. פגישות גישור נפרדות – לאחר קיום פגישת היכרות, בשלב זה יקיימו המגשרות שיחות נפרדות עם כל אחד מבני הזוג, בה יוכל כל אחד מהם לשוחח בחופשיות ולהביע את רצונו וצרכיו. חשוב לדעת כי כמו הליך הגישור בכללותו, גם הפגישה הנפרדת תהיה סודית ומה שנאמר בה לא יועבר לידיעת בן או בת הזוג האחר, אלא בהסכמה וברשות.   
  2. פגישות גישור משותפות – לאחר הפגישות הנפרדות יתקיימו פגישות משותפות בין המגשרות לבין שני בני הזוג בהן ידונו במפורט בנושאי ההסכם, שנחלק כאמור לחלקים  שונים כמו למשל חישוב מזונות, כיצד יחולקו זמני השהות עם הילדים בין ההורים, מרכז חייהם של הילדים, מרחק מקום מגורים בין ההורים, הוצאות הילדים וחלוקתן בין ההורים, נסיעות של אחד ההורים לחו"ל עם הילדים, ועוד. בשיחות אלו ידונו המגשרות ובני הזוג במפורט בסיטואציות שונות על מנת לברר את רצון ההורים, ובהתאם יגובשו הסכמות אשר ירכיבו את ההסכם. 
  3. ניסוח הסכם גירושין / הסכם פרידה– בסופו של דבר, לאחר גיבוש ההסכמות בין בני הזוג, המגשרות במרכז הגישור (שהן גם עורכות דין במקצוען) ינסחו הסכם גירושין או פרידה הכולל את ההסכמות אליהן הגיעו בני הזוג בתהליך, אשר יועבר לעיון בני הזוג ולאישורם. לאחר ששניכם תאשרו כי אכן ההסכם משקף את רצונכם יהיה בידיכם הסכם עליו תחתמו יחדיו בלב שלם בפגישת חתימה שתיערך עם המגשרות, אותו ניתן יהיה להגיש לביהמ"ש לשם קבלת אישורו ומתן תוקף של פסק דין. המציאות מוכיחה כי הגעה להסכם גירושין בהסכמה יסייע לכם לצלוח את הפרידה ואת המעבר לפרק הבא בחייכם, כאינדיבידואלים וכהורים לילדיכם המשותפים, בצורה הכי טובה שאפשר.

נציין כי זהו מבנה סטנדרטי של תהליך גישור בסיסי, ואולם ככל שישנם מצבים מיוחדים המצריכים ייעוץ או חוות דעת בנקודה מסוימת, ניתן  לערב  גורם מקצועי מתאים. אנו במרכז הגישור מקיימים שיתופי פעולה עם גורמי מקצוע שונים כמו אקטואר, יועץ פנסיוני, מדריכות הורים, פסיכולוגיות, מטפלים רגשיים וכו' ובמידת הצורך מקשרים את בני הזוג עם  הגורם המתאים.

 

להליך הגישור יתרונות רבים, בהם

  1. הליך גישור תמיד יהיה רצוני ויתקיים בהסכמה של כל הצדדים, לאורך כל הדרך. בגישור אין קבלת החלטות חד צדדיות או הכרעה על ידי גורם שלישי כמו שופט או בורר – כך שהשליטה בפתרון ובהסכמות שיגובשו בסופו של דבר היא של בני הזוג ושלהם בלבד.  
  2. בהשוואה להליכים אחרים לפתרון סכסוכים כמו בית משפט או בוררות, גישור הוא הליך יעיל, מהיר וחסכוני משמעותית הן בעלויות כספיות והן באנרגיות הנפשיות של הצדדים ובזמן יקר.
  3. הליך הגישור לא כבול לדינים מסוימים או לפסיקה קודמת שמתייחסת לעניינם של אנשים אחרים, ולכן מאפשר הגעה לפתרונות יצירתיים וגמישים בהתאם לרצון בני הזוג. 
  4. הליך הגישור מאפשר לכם ולילדיכם מחר בריא וטוב ביותר! שכן אמנם כבר לא תהיו בני זוג, אך תמיד תהיו הורים לילדיכם המשותפים ומכאן בני משפחה. בזכות הגישור, ששם דגש על תקשורת מקדמת וראיית טובת המשפחה כמכלול, תוכלו לשמור על יחסים תקינים ולהתגרש בשלום. 

מה זה גישור? ומדוע לא כדאי לעשות גישור עם עורך דין?

 אין ספק כי גירושין הם אירוע מורכב מבחינה רגשית, במיוחד אם  יש לכם ילדים משותפים. במקרה כזה, מומלץ במיוחד כי תגיעו להסכם גישור. 

מה זה הסכם גישור? 

כאמור, בתהליך גישור שני בני הזוג יושבים עם זוג מגשרים/ות, ודנים בנושאים השונים שקשורים לפרידה. באמצעות שיח משותף וניהול מו"מ מכבד ומקדם, בני הזוג מגיעות להסכמות ביחס לנושאים הרלוונטיים לגירושין: מחלוקת הרכוש המשותף ביניהם ועד לחלוקת זמני שהות (שנקראו בעבר "הסדרי ראייה" או "משמורת"), כלכלת הילדים – מזונות, הוצאות משתנות וכו', כמו גם נושאים אחרים שיש לתת עליהם את הדעת. את ההסכמות הללו ינסחו המגשרות בהסכם גישור גירושין מפורט ומסודר, אשר יוגש לאישור בית המשפט וקבלת תוקף של פסק דין.

יש לציין כי יש משמעות אדירה לשאלה מיהו המגשר אליו תפנו לגישור כאשר רצוי כי יהיה זה מגשר שהוא גם עורך דין בהכשרתו. יש לשים לב כי אין מדובר במצב בו כל אחד מבני הזוג יפנה בנפרד לייצוג של עורך דין גירושין. שכן, בניגוד לגישור בו בני הזוג הם שיושבים בחדר עם המגשרים ומגיעים בעצמם להסכמות, כאשר מנהלים הליכים משפטיים באמצעות הגשת תביעות בין הצדדים על ידי עורכי הדין שלהם, ברוב המקרים המצב בין בני הזוג הופך ללוחמני, נפיץ ולעומתי שכן מטבע הדברים כל עורך דין  רואה לנגד עיניו אך ורק את הצד אותו הוא מייצג. זאת, בניגוד לפנייה משותפת של בני הזוג למגשר עורך דין לצורך עריכת גישור, שכן תפקיד המגשר הוא אובייקטיבי ונייטרלי, ללא ייצוג או מתן העדפה לאחד הצדדים, אלא ראיית טובת שניהם וטובת המשפחה כמכלול. 

איך תוכלו לדעת אם הליך הגישור מתאים לכם?

אז איך נדע האם גישור מתאים לנו? בואו נתחיל בלשאול את עצמנו כמה שאלות רטוריות: האם אתם רוצים לשלם הון תועפות לעורכי דין "ולבלות" חודשים ואפילו שנים בבתי משפט? האם אתם רוצים לריב ולבזבז אנרגיות נפשיות יקרות בלכעוס אחד על השני ולהטיח האשמות?האם אתם רוצים לפגוע בצורה קשה במצב הרגשי של ילדיכם? אם כמו רוב האנשים עניתם על כל השאלות האלו בשלילה, כנראה שכדאי ללכת לגישור… ונדגיש: גישור מתאים לכל זוג שרוצה להיפרד (הכוונה לזוג נשוי או ידועים בציבור), ורוצה לעשות זאת בצורה מכבדת, יעילה, מהירה ופשוטה – בלי מאבקים משפטיים ממושכים, עלויות כספיות גבוהות ובעיקר בלי פגיעה קשה שלא לצורך בילדים ובמשפחה. חשוב לציין כי לא כל המגשרים הם עורכי דין, ולכן לא לכל מגשר יש ידע מקצועי ויכולת לנסח הסכם גירושין או פרידה באופן משפטי מתאים ומפורט. מנגד, לא כל עו"ד שהוא מגשר יוכל לנהל הליך גישור תוך שימוש בתקשורת מקדמת, אמפתיה והכלה, ולכן מומלץ לפנות למרכז גישור בו המגשרים הם גם בעלי יכולות גישור חזקות וגם בעלי הסכמה מקצועית כעורכי דין וידע משפטי מתאים. 

אם תרצו להתייעץ עם מי שהיה שם וכבר עבר את זה, כדאי לכם לדבר עם חברים ומכרים אשר התגרשו באמצעות הליך גישור ולשמוע מהם איך היה ומה התהליך נתן להם. במקביל, שוחחו  גם עם מתגרשים אשר לא הלכו לגישור, אשר סביר להניח כי עברו הליך גירושין טראומתי וקשה, ושאלו האם בדיעבד הם היו הולכים לגישור…

על מה כדאי לי לשים דגש בעת גירושין?

בפנייה אל גישור גירושין, יש לתת את הדעת על אספקטים שונים, כמו ידע ומקצועיות של המגשר, ניסיון וכמובן – כימיה והתאמה בין בני הזוג לבין המגשר. ככל שהמגשר יהיה יותר טוב ומתאים לכם, כך תוכלו ליצור סביבכם מעטפת טובה ותומכת יותר ולהגדיל את הסיכויים להגעה להסכמות ביניכם בנושאים הרלוונטיים. לדוגמה: חלוקת זמני שהות (בעבר נקרא "הסדרי ראייה"), מזונות, חלוקת רכוש (איזון משאבים) וכן עניינים נוספים הנוגעים להורות ולמרקם החיים עם הילדים, לרבות כאלה שבד"כ לא נדונים בהרחבה בהליכים שמתנהלים בבתי המשפט. 

ברור כי כל נושא כזה הוא עולם ומלואו, בייחוד אם הצלחתם לצבור ביחד רכוש רב או שיש לכם מספר ילדים קטנים יחסית. אם אתם רוצים לצאת עם מינימום פגיעה מן התהליך גם מבחינה נפשית וגם מבחינה חומרית, עדיף לכם על אחת כמה וכמה לפנות אל גישור גירושין באמצעות מגשר ולא אל ניהול הליך משפטי באמצעות תביעות וייצוג על ידי עורך דין לכל צד.

הסוד לגישור מוצלח: סבלנות ופשרה

כאמור, הסוד לגישור מוצלח הוא בראש ובראשונה סבלנות וניסיון להגיע להסכמות ביניכם, גם באמצעות פשרה, שתמנע מכם מאבקים משפטיים ארוכים וחילופי מהלומות הדדיות. במלחמות משפטיות אין מנצחים, וגם אם אחד הצדדים מצליח "להוריד את הצד השני  על הברכיים" בסופו של דבר בני המשפחה כולה ובעיקר הילדים ניזוקים נפשית, כולל הצד "שמנצח" לכאורה.

זכרו כי זה טבעי שלא בכל נושא יהיו הסכמות מיידיות ביניכם, ויהיו נושאים שיצריכו מו"מ וגישור עמוקים יותר במטרה להגיע לצרכים האמיתיים ולגבש הסכמות שייתנו להם מענה. על שני בני הזוג להיות מוכנים לתהליך הגישור, להבין את המשמעות שלו ולהגיע לתהליך מתוך כנות ונכונות להתמקד בעתיד ולהגיע לפתרונות מקדמים, במקום התבוססות בעבר ומיקוד במה שהיה וברגש שלילי כלפי בן הזוג. זכרו כי אתם מסיימים את הזוגיות שכן הגעתם למסקנה כי היא לא מתאימה יותר, אבל אתם עדיין נשארים הורים לילדיכם המשותפים ולכן הדבר הבריא והמקדם שתוכלו לעשות למענכם ולמענם הוא לנהל את הפרידה ביניכם באופן שיאפשר לכם לנהל קשר הורי תקין לטובת ילדיכם.

אם הגעתם עד לכאן ואתם רוצים להתגרש בדרכי שלום ובהסכמה, אנו מזמינים אתכם להגיע אלינו למרכז הגישור, בו נסייע לכם להיפרד בלי לשבור את הכלים, תוך שמירה על טובת המשפחה ועל טובתכם.

לקבלת פרטים נוספים ולתיאום פגישת הכרות
שתעשה לכם סדר ותחסוך לכם הרבה כסף, זמן ואנרגיות

השאירו פרטים כאן למטה ונחזור אליכם בהקדם