מרכז גישור "דרך השלום"

הסכם פרידה - ידועים בציבור

הסכם פרידה
ידועים בציבור

ראינו שבמקרה של פרידה בין בני זוג נשואים, הדרך הנכונה לנהל את הפרידה היא בהליך גישור גירושין- גירושין בהסכמה, בסופו מגובש הסכם גירושין.  
אך מה לגבי בני זוג שאינם נשואים לפי דיני מדינת ישראל? לדוגמה: בני זוג שמעולם לא נישאו, בני זוג שנישאו בחו"ל ולא נרשמו כנשואים בישראל,
בני/ות זוג מאותו מין (שלא נישאו בחו"ל ונרשמו בישראל) וכן הלאה. 
בני זוג כאלה, המקיימים את התנאים שנקבעו בעניין זה, נחשבים כ"ידועים בציבור". 

 

גירושין של ידועים בציבור

אז איך ידועים בציבור מתגרשים? ראשית נדגיש כי לא מדובר בגירושין, שכן הם לא נחשבים כנשואים בהתאם לדיני מדינת ישראל. לכן, בני זוג ידועים בציבור המבקשים להיפרד בדרכי שלום ובכבוד, ללא הגשת תביעות לבית משפט לענייני משפחה, יוכלו לעשות זאת באמצעות הסכם פרידה

בדיוק כמו בהליך גישור גירושין של זוגות נשואים אשר בסופו מנוסח הסכם גירושין, גם בפרידה של ידועים בציבור נגבש הסכם פרידה שיסדיר את כל הסוגיות והנושאים הרלוונטיים לפרידה של בני הזוג- חלוקת זמני השהות עם הילדים, הסכמות בנוגע להורות בני הזוג לילדיהם המשותפים, כלכלת הילדים- מזונות ילדים של ידועים בציבור, מרחק מגורים בין הורים ידועים בציבור ויתר הסוגיות הנדרשות. למעשה, ההבדל העיקרי בין פרידה של בני זוג נשואים לבין פרידה של בני זוג שהם ידועים בציבור מבחינת ההסכם הוא שבהסכם של ידועים בציבור אין צורך להסדיר את סוגיית הכתובה והגט. 

מזונות ילדים ידועים בציבור

לעתים ישנה מחשבה מוטעית כי ידועים בציבור לא חייבים במזונות ילדים. לכן נדגיש כי על פי חוקי מדינת ישראל, הורה חייב במזונות ילדיו – בין אם ההורים נשואים, ידועים בציבור או כלל לא נמצאים בזוגיות. לכן, בהסכם פרידה של ידועים בציבור יש צורך להסדיר בהסכם את נושא מזונות הילדים, חלוקת ההוצאות, מנגנון העברת תשלומים וכל הנוגע להוצאותיהם של הילדים, ממש כפי שנעשה בהסכם גירושין בין בני זוג נשואים.

חשוב לדעת שמבחינה משפטית, על בני זוג שהם  ידועים בציבור חלה "חזקת השיתוף", לפיה הרכוש שנצבר במהלך הזוגיות יהיה בבעלות משותפת של שני בני הזוג, בהתקיים תנאים מסוימים. הרכוש יכול לכלול בית, דירה, מגרש, רכב, חשבונות בנק, מניות, אופציות, אג"ח, ריהוט, זכויות פנסיוניות ואף זכויות בעסקים של מי מבני הזוג. לכן, בהסכם פרידה נגדיר במפורט את הנכסים וההתחייבויות שיש לבני הזוג הידועים בציבור ונסדיר את החלוקה ביניהם. 

אישור הסכם פרידה ידועים בציבור

גם את הסכם הפרידה בין ידועים בציבור יש לאשר בבית המשפט לענייני משפחה, אשר ייתן לו תוקף של פסק דין. במקרה של ידועים בציבור לא ניתן לאשר את הסכם הפרידה בבית הדין הרבני, וכאמור גם אין צורך בהסדרת נושאי הגט שכן בני הזוג אינם נשואים לפי הדין הדתי.

גישור פרידה ידועים בציבור

אין ספק כי גם במקרה של פרידה של ידועים בציבור, הבחירה הנכונה ביותר עבור בני הזוג וילדיהם היא פרידה בהסכמה, באמצעות הליך גישור שבסופו מנוסח הסכם פרידה מקיף הכולל את כל הסוגיות העומדות כל הפרק. ניסוח הסכם פרידה בין ידועים בציבור באמצעות הליך גישור הוא הליך יעיל, חסכוני ומהיר, ובעיקר- כזה המאפשר למשפחה להישאר משפחה גם לאחר פרידת ההורים וסיום הזוגיות.

מגשרת-מומלצת

לקבלת פרטים נוספים ולתיאום פגישת הכרות
שתעשה לכם סדר ותחסוך לכם הרבה כסף, זמן ואנרגיות

השאירו פרטים כאן למטה ונחזור אליכם בהקדם