מרכז גישור "דרך השלום"

שאלות נפוצות

בגדול, גישור זה הליך לפתרון מחלוקות בהסכמה, שבו המגשר/ת כגורם ניטרלי עוזר/ת לצדדים להבין מה הם הצרכים האמיתיים שלהם ולגבש יחד הסכמות לפתרון המחלוקות.
הליך גישור תמיד יהיה רצוני – בהסכמה של כל הצדדים, אין בו החלטות חד צדדיות או החלטות של גורם שלישי – כך שהשליטה בפתרון היא של הצדדים והוא חסוי וסודי (אלא אם כל הצדדים הסכימו אחרת). בהשוואה להליכים אחרים לפתרון סכסוכים כמו בית משפט או בוררות, מדובר בהליך יעיל, מהיר וחסכוני פי כמה וכמה הן בעלויות כספיות והן באנרגיות הנפשיות של הצדדים, שמאפשר הגעה לפתרונות יצירתיים וגמישים בהתאם לרצון הצדדים, וחשוב מכך- אופק להתנהלות עתידית ושיתופי פעולה. בשל כך הליך גישור מומלץ במיוחד בעניינים המערבים בני משפחה.
בנוסף, בניגוד להליכים המתנהלים בביהמ"ש או בבוררות, בגישור השליטה נותרת בידיהם של הצדדים לאורך כל הדרך, ללא כפייה של תוצאה או פתרון כזה או אחר על ידי גורם שלישי.

גישור לקראת פרידה הוא לא ייעוץ או טיפול זוגי. בעוד שהמטרה של בני הזוג בייעוץ או טיפול זוגי היא לרוב לעבוד על הקשר כדי להישאר ביחד (או לפחות לבחון את ההיתכנות והאפשרות לכך), גישור לקראת פרידה או גירושין מיועד לזוגות שהחליטו שהם רוצים לסיים את הזוגיות ולהיפרד / להתגרש בהליך מכבד, יעיל וחסכוני, ללא מאבקים משפטיים ארוכים, ובהליך הגישור הם יגבשו את ההסכמות ביניהם ביחס לכל הנושאים שרלוונטיים לפרידה, בסיוע ובהכוונת המגשר/ת.

גישור מתאים לכל זוג שרוצה להיפרד (הכוונה לזוג נשוי או ידועים בציבור), ורוצה לעשות זאת בצורה מכבדת, יעילה, מהירה ופשוטה – בלי מאבקים משפטיים ממושכים, עלויות כספיות גבוהות ובעיקר בלי פגיעה קשה שלא לצורך בילדים ובמשפחה. 

בגדול, מדברים על כל הנושאים שבני הזוג צריכים לסכם ביניהם לפני הפרידה, ומגיעים להסכמות לגבי כל דבר ודבר. הנושאים המרכזיים הם הילדים של בני הזוג – כל מה שנוגע למרקם החיים של הילדים, חלוקת זמני השהות בין ההורים בשגרה, בחגים, בחופשות וכו'; כלכלת הילדים- מהן ההוצאות, איך הן יתחלקו, מתי איך כמה ולמה; וחלוקת הרכוש בין בני הזוג – מהם הנכסים, מהן ההתחייבויות ואיך מחלקים אותם. 
את ההסכמות שמגיעים אליהם בני הזוג אנחנו מנסחות בהסכם מקיף ויסודי שמוגש לאישור בית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין. 

צריך, אבל רק עבור אישור ההסכם. זוג שמנהל תביעות גירושין בבית המשפט נדרש לרוב להליכים ארוכים (בממוצע- שנה וחצי), התייצבות בדיונים, הגשת כתבי טענות, הוכחות, בקשות, תגובות ועוד ועוד, כשבית המשפט משמש כ"זירה המרכזית" בה הכול קורה, והשופט משמש כ"שחקן ראשי"- מנהל, מחליט, מכריע, קובע וכותב את פסק הדין – כולל ההחלטות בשאלות מה תהיה חלוקת הזמנים בין ההורים, מה יהיה סכום המזונות (אם יהיה), איך יתחלקו ההוצאות בין ההורים ואילו הוצאות ועוד ועוד. בגישור לעומת זאת, בני הזוג הם שמחליטים עבור עצמם! הם דנים, הם בוחנים, הם שוקלים, בסיוע המגשרת, והם אלה שמגיעים יחד להסכמות שבסופו של דבר יהפכו להסכם הגירושין- הוא "פסק הדין" שלהם. הם ה"שחקנים הראשיים". אישור ההסכם על ידי בית המשפט או בית הדין הרבני נדרש על פי חוק ומעניק להסכם תוקף של פסק דין, ונעשה בד"כ בדיון אחד, קצר וממוקד.  

לעומת הליך משפטי שאורך חודשים ארוכים ואפילו שנים, עם עלויות כספיות של עשרות ומאות אלפי שקלים, גישור הוא חסכוני משמעותית ויכול להסתיים תוך שבועות ספורים. אבל חשוב מאלו בהרבה הוא החיסכון שנותן הגישור לבני הזוג ולילדים שלהם באנרגיה נפשית – ומונע מהם הרבה מאוד כאב, כעס, פגיעות מיותרות ובמקרים קיצוניים גם קרע בלתי ניתן לאיחוי במשך דורות קדימה. 

מחקרים מראים כי לא הגירושין כשלעצמם פוגעים בבני הזוג, בילדים ובמשפחה, אלא ההתנהלות סביב הגירושין היא שקובעת והיא שתשפיע על איך ייראו החיים של ההורים ושל הילדים. כשבני זוג בוחרים להגיע לגישור ולנהל את המו"מ ביניהם בחדר הגישור ולא בבית המשפט, לדבר על הדברים ולהגיע להסכמות (גם ובעיקר כשהן מתחילות באי הסכמות!) ולמצוא יחד את נקודות האיזון שמשרתות אותם ואת המשפחה בצורה נכונה- הם למעשה מאפשרים לעצמם ולילדים להישאר משפחה, גם כשהזוגיות נגמרת. הם מציירים את תמונת העתיד שלהם בעצמם, בשליטה שלהם לאורך כל הדרך. 

בשלב זה, אתם צריכים רק להסכים ללכת להליך של גישור. זה הכול. בפגישת ההיכרות איתנו בה נכיר אתכם ואת משפחתכם ונבין מה חשוב לכם ומהם הנושאים הנמצאים על הפרק, נוכל להעריך כמה מפגשים יידרשו לשם הגעה להסכמות בכל הנקודות הרלוונטיות ונדריך אתכם מהם המידע והפרטים הנצרכים לטובת הגישור, צעד אחר צעד, בזמן המתאים. 

העלות הכוללת לתהליך גישור תלויה במורכבות התהליך הספציפי הנדרש לכל משפחה לגופה, המשפיעה על אורך התהליך ומספר המפגשים. בגדול, ככל שיש בין בני הזוג נכונות להסכמות ובני הזוג אף באים כבר מראש עם הסכמות ראשוניות לגבי רוב הנושאים, התהליך יהיה יעיל וקצר יותר ובהתאם העלות תהיה זולה יותר. 
בהערכה גסה, עלות תהליך גישור יכולה לנוע בין 15,000 ₪ לבין 30,000 ₪ לשני בני הזוג יחד, לעומת הליך משפטי שיכול בקלות להגיע לעלות של כ-100,000- 150,000 ש"ח לכל אחד מבני הזוג.

תכל'ס, תלוי בכם. תהליך ממוצע לוקח מספר מפגשים – ככל שתהיו יותר מגובשים ביניכם לגבי איך אתם רואים את הדברים וככל שתהיו נכונים יותר להגיע להסכמות, התהליך יהיה קצר יותר. כאשר המפגשים נערכים בטווח של שבוע זה מזה (כפי שנעשה בדרך כלל), ניתן להעריך שתוך שבועות ספורים מתחילת התהליך, כבר יהיה בידיכם הסכם גירושין. 

בשעה טובה! אחרי שחתמתם על הסכם הגירושין, השלב הבא יהיה  להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה לאישור ההסכם ומתן תוקף של פסק דין. בית המשפט יקבע מועד לדיון וישלח לכם הזמנה. בדיון,  השופט (או השופטת כמובן) יעבור על ההסכם יחד איתכם, יוודא שאתם מבינים את משמעות ההסכם ומתחייבים לו ושטובת הילדים נשמרת. אם אין בעיות כלשהן השופט יאשר את ההסכם וייתן לו תוקף של פסק דין.
ההסכמים המנוסחים על ידינו הם מקצועיים, מקיפים ומפורטים ולכן בד"כ מדובר בדיון אחד, קצר וממוקד. לאחר מכן, אם אתם נשואים הצעד הבא יהיה להגיש בקשה לבית הדין הרבני לפתיחת תיק, עם ההסכם המאושר, ולבקש לקבוע דיון לסידור הגט. אנחנו כמובן נסייע לכם ונדריך אתכם צעד אחר צעד, עד לסוף התהליך וקבלת תעודת גירושין. 

בגדול – הסכם גירושין לא, הסכם פרידה – כן.  אם אתם מנהלים משק בית משותף וחיים יחד ונחשבים כידועים בציבור, או שהתחתנתם אזרחית ולא נרשמתם כנשואים במשרד הפנים -אתם צריכים הסכם פרידה.

אמנם אתם לא נשואים, אבל עדיין צריכים להסדיר ביניכם את הפרידה וכל מה שנוגע לה, שכן כנראה שבדומה לזוג נשוי, גם אתם חייתם יחד, ניהלתם משק בית משותף, הייתה ביניכם מעורבות כלכלית, ובוודאי אם יש לכם ילדים משותפים – שאז על פי חוק אישור ביהמ"ש נדרש להסכמות ביניכם לגבי גידול ילדיכם בנפרד. 

הנושאים שיוסדרו בהסכם הפרידה יהיו בהתאם למצב ביניכם, זאת אומרת: אם אין לכם ילדים משותפים – ההסכם יעסוק רק בחלוקת הרכוש והסדרת בית המגורים. אם יש לכם ילדים משותפים – ההסכם יכלול גם הסכמות לגבי זמני השהות עם הילדים וכלכלתם. לכן, גם לבני זוג שלא התחתנו אבל ניהלו חיים משותפים, ובוודאי כאלה שהם גם הורים לילדים משותפים, מומלץ להגיע לגישור ולנהל את הליך הפרידה ביעילות, במהירות ובפשטות ככל הניתן. 

בוודאי. בני זוג שרוצים  להיפרד צריכים להסדיר ביניהם את חלוקת הרכוש, גם אם אין להם ילדים. הכוונה לנכסים- כספים שנצברו ביחד, נכסי נדל"ן, מניות, אופציות, עסקים, חסכונות וכו'; ומנגד התחייבויות- הלוואות, חובות, משכנתאות וכיוצ"ב. אנו נסייע לבני הזוג  להגיע להסכמות בעניין חלוקת הרכוש ולנסח אותן בהסכם מקצועי ומקיף, ובכך ולחסוך זמן, כסף ואנרגיה על מלחמות מיותרות בבית המשפט. לרוב, כאשר אין ילדים, הליך הגישור יהיה קצר יותר ובהתאם זול יותר.



בגדול אין איסור להכין הסכם לבד. אבל – זה ממש לא כדאי ולא מומלץ. הסכם גירושין הוא הסכם מורכב ובעל השלכה אדירה על חיי בני הזוג והילדים, עשורים קדימה. לכן, צריך לדעת איך לנסח  הסכם פרידה/גירושין בצורה נכונה ובעיקר לכלול סעיפים שיתייחסו לסיטואציות ולמצבים שיכולים לקרות בעתיד. בדרך כלל, מי ש אינם עורכי דין ומגשרים שעוסקים בניסוח וכתיבה של הסכמי פרידה או גירושין כאנשי מקצוע, בסבירות גבוהה מאוד עלולים לפספס נקודות חשובות ותרחישים עתידיים אפשריים שחשוב שיקבלו ביטוי בהסכם, כדי למנוע מחלוקות וחיכוכים בעתיד. 

מניסיוננו כעורכות דין, בני זוג שנפרדו וערכו הסכם בעצמם, ללא מעורבות  של בעל מקצוע, מצאו את עצמם כעבור מספר שנים בבית המשפט, מבזבזים עשרות אלפי שקלים, חודשים ארוכים ובעיקר – מנהלים את המלחמה ממנה ניסו להימנע מלכתחילה! כיוון שניסו לחסוך דווקא במקום שבו צריך היה להשקיע. נקודה חשובה נוספת היא נקודת הזמן – בדרך כלל, בנקודת זמן של אחרי כמה שנים ממועד הגירושין כשכל אחד מבני הזוג נמצא כבר במקום אחר בחייו הפרטיים וישנם לעתים שיקולים חדשים, יהיה הרבה יותר קשה ומורכב להגיע להסכמות, ביחס לזמן אמת בו בני הזוג נמצאים בהידברות ומגיעים להסכמות, שסביבן נבנים הסדרים חדשים לפרקים הבאים בחייהם של בני המשפחה. בהליך גישור לקראת פרידה וגירושין, אנחנו נדאג להעלות בפניכם את רוב התרחישים והסיטואציות האפשריות, שמוכרות לנו מניסיוננו הרב, ובכך נצמצם למינימום את אי הוודאות לגבי העתיד (לא ב-100% כי החיים דינמיים ואי אפשר לצפות הכול…) ואתם תהיו רגועים ושקטים שהדברים שחשובים לכם, גם היום וגם בעתיד, מוסדרים היטב בהסכם.

נתחיל מזה שעל פי חוק, מי שאינו עורך דין מוסמך לא רשאי לערוך הסכמים משפטיים עבור אחרים. זאת אומרת – מגשר יוכל לקיים את תהליך הגישור עצמו: המפגשים עם בני הזוג, השיחות, ההגעה לפתרונות וכו', אך כתיבת ההסכם עצמו תצטרך להיעשות על ידי עורך דין מוסמך. במצב כזה, הגורם  שינסח ויכתוב את ההסכם הוא לא מי ששמע בעצמו את בני הזוג, ישב איתם בחדר הגישור והתרשם באופן ישיר ובלתי אמצעי מהצרכים שהם העלו ומהנקודות שהיו חשובות לכל אחד מהם. לעומת זאת, אנחנו כמגשרות שהן גם עורכות דין, מנהלות את הליך הגישור בעצמנו, שומעות את בני הזוג בעצמם ורגישות לכל צורך שלהם שעלה בהליך ובהתאם מנסחות בעצמנו ובאופן המדויק ביותר למה שעלה בהליך את הסכם הגירושין של בני הזוג. לכן, אנחנו חושבות שיש יתרון מהותי בניהול הליך גישור בליווי מגשר שהוא גם עורך דין.

לצערנו גישור לא מתאים לכולם. לפעמים העלבון או הפגיעה שקרו בזוגיות קשים מדי ואין רצון להידברות. לפעמים אחד הצדדים ממוקד בלפגוע בצד השני. לפעמים אין פרטנר ואז אין ברירה אלא להיגרר לשדה הקרב. אבל – כשיש יכולת וכשיש רצון של שני בני הזוג, לאו דווקא להישאר חברים או משפחה מלוכדת, אלא לפחות להימנע ממלחמות התשה ובזבוז אדיר של משאבים כספיים ואנרגטיים, יחד עם מטרה ברורה לשמור על הילדים לפני הכול, מגיעים לגישור. מסיימים את הזוגיות, שומרים על המשפחה.

לקבלת פרטים נוספים ולתיאום פגישת הכרות
שתעשה לכם סדר ותחסוך לכם הרבה כסף, זמן ואנרגיות

השאירו פרטים כאן למטה ונחזור אליכם בהקדם