מרכז גישור "דרך השלום"

הסכם הורות משותפת גירושין

מגשר גירושין
בתל אביב

כמו שכל הורה יודע, הורות לילד היא למעשה המשימה המורכבת והמתגמלת ביותר שיכולה להיות לנו בחיים. 

כאשר בני זוג שהם הורים לילדים משותפים מחליטים להיפרד, באופן מיידי עולה שאלת הילדים – מה יהיה ביום שאחרי הפרידה ?איפה הילדים יגורו? מתי אני אהיה איתם ומתי ההורה האחר? ועוד שאלות רבות נוספות בנוגע לעתיד הקרב ובא. 

בעוד שבני זוג המתגרשים באמצעות תביעות בבתי משפט או בבית הדין מחכים חודשים ואף שנים להחלטה שיפוטית שתקבע איך יחולקו ביניהם זמני השהות עם הילדים (בעלויות של עשרות ואף מאות אלפי שקלים לכל צד), הורים הבוחרים להיפרד באמצעות גישור מגיעים לרוב להסכם גירושין בהסכמה תוך שבועות ספורים. 

מה זה משמורת משותפת

ראשית, נעשה קצת סדר בכמה מושגים דומים, שנוטים להתבלבל לגביהם: הסכם הורות משותפת, משמורת משותפת והסכם הורות משותפת גירושין. 

הסכם הורות משותפת הוא הסכם שעורכים ביניהם אנשים שהחליטו להביא יחד ילד לעולם, שלא במסגרת זוגיות או משק בית משותף. ההסכם כולל את ההסכמות בין ההורים לעתיד בנוגע לילד אותו ירצו להביא לעולם ולגדל כהורים החיים בנפרד, ומתייחס בין היתר לחלוקת זמני השהות עם הילד ביניהם, קבלת החלטות בנוגע לבריאותו וחינוכו של הילד, הסדרים כלכליים, אורח חייו של הילד ועוד. שימו לב כי אין הכוונה להורות משותפת בין בני זוג או הורים גרושים, אלא להורים שאין ביניהם קשר זוגי והם לא גרים יחד. 

משמורת משותפת היא מונח ישן שכיום השימוש בו הולך ופוחת, אך עדיין מוכר בציבור. המשמעות הרווחת של המושג משמורת משותפת היא חלוקת זמני שהות שווה עם הילדים בין הורים שנפרדו או בהליכי פרידה, כך שבמשך חצי מהזמן הילדים עם הורה אחד, ובחצי השני הילדים עם ההורה אחר, באופן שוויוני (מה שקרוי חלוקה של 7/7). חשוב לציין שהמונח עצמו אינו נכון בהקשר זה שכן שני ההורים הם האפוטרופוסים והמשמורנים של ילדיהם ונושאים באחריות הורית שווה ומשותפת כלפיהם, מלידתם ועד הגיעם לגיל 18. המונח "הורה משמורן" או "משמורן עיקרי" שמגיע מאותו עולם מושגים מתייחס בד"כ להורה שמקיים זמני שהות רחבים יותר עם הילדים. חשוב לציין כי המונח הנכון לתיאור "משמורת משותפת", בו נעשה כיום שימוש הולך וגובר בבתי המשפט לענייני משפחה ובהסכמי גירושין הוא "חלוקה שווה של זמני שהות". 

הסכם הורות משותפת גירושין הוא כינוי נפוץ להסכם גירושין הכולל חלוקה שווה של זמני שהות בין ההורים (7/7), או כמעט שווה (8/6). בני זוג המעוניינים להתגרש בשלום במסגרת גירושין בהסכמה יכולים לעשות זאת בהליך גישור, בו המגשרת תסייע להם להגיע להסכמות ביניהם שיהפכו להסכם הגירושין שלהם. למען הנוחות במאמר זה נשתמש בכינוי "הסכם הורות משותפת גירושין" לתיאור הסכם הכולל חלוקה שווה של זמני שהות בין ההורים.     

חשוב לדעת כי הגעה להסכם גירושין הכולל חלוקה שווה של זמני השהות באמצעות הסכמות הדדיות, תוכל להקל עלינו משמעותית ולעזור לנו להסדיר את כל הנושאים שקשורים לגידול וחינוך הילדים המשותפים שלנו בדרך מכבדת, יעילה, קצרה, חסכונית ובעיקר – ששומרת על הילדים מפני פגיעות קשות מיותרות. את ההסכם ממש לא  מומלץ לנסח לבד אלא כדאי לפנות למרכז גישור בו עובדים מגשרים מקצועיים שהם גם עורכי דין העוסקים בדיני משפחה – על מנת שנוכל לנסח את ההסכם ההוגן והטוב ביותר לכל בני המשפחה, ולחשוב על טובתנו הן בהווה והן בעתיד.

מה זה הסכם הורות משותפת גירושין?

כאמור, הסכם הורות משותפת גירושין הוא כינוי להסכם גירושין בין בני זוג שהם הורים לילדים משותפים, הכולל חלוקה שווה או כמעט שווה של זמני שהות בין ההורים עם הילדים.  

ההסכם נבנה בהתאם להסכמות אליהן מגיעים ההורים בסיוע המגשרת, וכולל את ההסדרים עליהם הסכימו שני ההורים אשר לפיהם יגדלו את הילדים המשותפים שלהם. בין הנושאים שנכללים בהסכם:

  • מזונות ילדים
  • חלוקת זמני השהות עם הילדים בין ההורים בזמני שגרה (מה שנקרא בעבר "משמורת") 
  • מסגרות החינוך וזרם החינוך בהם יתחנכו הילדים
  • אופן קבלת החלטות לגבי ענייני בריאות, טיפולים רפואיים וטיפולים פרא רפואיים שאנחנו רוצים ומסכימים שהילדים יקבלו
  • הסכמות לגבי נסיעות לחוץ לארץ של אחד ההורים עם הילדים והוצאתם מהמדינה
  • באילו חוגי העשרה הילדים ישתתפו – מספר החוגים, עלות, אופן החלוקה וכו'
  • זמני שהות בחגים – איפה הילדים יחגגו את החגים ועם מי מההורים 
  • זמני שהות בחופשות – איפה הילדים יבלו בחופשות ועם מי מההורים
  • קבלת החלטות רפואיות לגבי בדיקות לילדים 
  • ועוד

כפי שאפשר להבין, הרעיון הוא שכל נושא שקשור לגידול הילדים ועלול לעורר מחלוקת אם לא יהיו לגביו הסכמות מראש – ניתן לעגן אותו בהסכם הורות משותפת גירושין במסגרת הליך גישור בו שני ההורים מגיעים לפשרות והסכמות. אך טבעי כי הדרך לפשרה תכלול לעתים גם "ויתורים" אך כאשר מבינים כי החלופה ברוב המקרים גרועה בהרבה וכי בסוף הרווח הוא קודם כל של הילדים ואחר כך שלכם, ניתן לצלוח את התהליך בשלום ואפילו בסופו של דבר לצאת ממנו מחוזקים.  

יתרונות בעד הסכם הורות משותפת גירושין

ישנם לא מעט יתרונות בעד הגעה להסכם הורות משותפת גירושין. ברור כי לאף אחד אין מתכון מוכן מראש לשאלה איך מתגרשים עם ילדים קטנים. אולם, הניסיון והמציאות החוזרים על עצמם מראים כי ישנם דברים שבכל זאת ניתן להסיק מהם מסקנות, כמו התוצאות הטובות משמעותית של גירושין בהסכמה או גירושין בגישור גירושין, על פני כל חלופה משפטית אחרת להליכי גירושין. לכן, אם יש לכם ילדים קטנים ואתם מתגרשים חשוב שתדעו שאתם לא הזוג הראשון ובטח לא הזוג האחרון שיש לו ילדים והוא נפרד. דברים קורים ואם אינכם מאושרים יותר ואין כל סיכוי להצלת הקשר, זכותכם המלאה להיפרד כבני זוג, תוך שמירה על הקשר ההורי ביניכם לטובת ילדיכם. בהסכם הורות משותפת גירושין תוכלו לנסח את הגבולות החדשים של הקשר שלכם – לא כזוג רומנטי אלא כזוג הורים, שרוצים לעשות הכול למען טובת הילדים, גם במעבר לתא משפחתי חדש המתקיים בשני בתים נפרדים.

איך הסכם הורות משותפת גירושין עובד?

על התהליך להגעה להסכם גירושין, כולל הסכם גירושין הקובע חלוקת זמני שהות שווה, תוכלו לקרוא כאן. חשוב להבין כי השאיפה בעת ניסוח גירושין היא לתת מקום לשלל סיטואציות ותרחישים כדי לקבוע לגביהם הסדרים מראש. החיים לא צפויים ויכולים לקרות בעתיד אירועים חיוביים וחיובים פחות שיצריכו מאתנו לגלות גמישות, ולכן נעלה על הכתב בהסכם את מה שנוכל, ונקבע לגבי מקרים בעתיד כי אם יחולו שינויים נשוחח גם עליהם ונפנה לתהליך גישור ככל שיהיה בכך צורך, כדי להגיע להסכמות גם בנסיבות החדשות. הליך גישור יכול לסייע לכם להגיע להסכמות ולנסח את הסכם ההורות המשותפת ביחד, בסיוע מגשרות שהן עורכות דין. חשוב להדגיש שלמרות שהגישור כולל   אמפתיה, קשב והכלה,מטרת ההליך היא לא ייעוץ, טיפול משפחתי או טיפול מסוג אחר, אלא לקיים הליך מכבד ויעיל שיסייע לכם להגיע להסכמות ביחס לפרק החדש בחיים.

הסכם הורות משותפת גירושין - האם זה תורם להתפתחות הילדים ולאושר שלהם?

בין אם מדובר בגירושין של זוג צעיר, זוג בוגר יותר, זוג הטרוסקסואלי או גירושין של זוגות חד מיניים חשוב לדעת שהמטרה הסופית של כל הסכם הורות משותפת גירושין היא טובת הילדים המשותפים וטובתכם. הסכם הורות משותפת גירושין יכול למנוע מתחים וריבים בין שני ההורים – מה שתורם להתפתחות היציבה יותר של הילדים, לאיכות חייהם, לחוסן הרגשי ולאושר האישי שלהם.

ניסוח הסכם מסוג זה ושמירה על היחסים התקינים ביניכם כהורים יוכלו לסייע לכם:

  • להעניק לילדים תחושת יציבות וביטחון
  • לאפשר לילדים ליהנות מחיי שגרה קבועים וצפויים
  • לאפשר לשני ההורים להיות מאוחדים בגישתם לגבי חינוך הילדים 
  • להעביר לילדים את התחושה כי למרות שהוריהם חיים בנפרד הם אוהבים אותם מאוד ומקיימים קשר הורי בריא ותקין
  • לאפשר לכם לצפות את עתידכם ולתכנן את ההתנהלות שלכם כאינדיבידואליים וכבני משפחה

מחקרים מראים כי ילדים שגדלים בסביבה רווית קונפליקטים ובסכסוכים בעצימות גבוהה נפגעים נפשית ומראים ירידה בתפקוד החברתי, לימודי ואישי, ואף בעתיד נתקלים בקשיים בניהול מערכות יחסים. לעומת זאת, ילדים הגדלים בסביבה בריאה ומטפחת הגם שהוריהם חיים בנפרד, מבלי שהם נאלצים "לבחור צד" ותוך ששני ההורים משתפים פעולה בנוגע להורותם ומשדרים לילדים רוגע וביטחון, צולחים את תקופת הפרידה ומסתגלים למציאות החדשה בצורה טובה יותר משמעותית.   

הסכם הורות משותפת גירושין – מה היתרון להורים?

חשוב לדעת כי הסכם הורות משותפת גירושין הוא גם בעל יתרונות רבים להורים, ולא רק לילדים. כאשר אתם חותמים על הסכם הורות משותפת גירושין לא רק שתוכלו לתכנן את תמונת העתיד שלכם ביחס לגידול הילדים וקבלת החלטות מהותיות, אלא  יהיה לכם קל יותר להיערך מבחינה כלכלית ולוגיסטית למצב החדש. בהסכם זה אפשר לרדת לפרטים מאוד קטנים כולל מי אחראי לשלם על החוגים לילדים או על הבגדים בשבילם, כמה ובאיזה אופן, מתי אחד מכם יעבור למקום מגורים חדש, איך תחלקו את הזמנים עם הילדים ביניכם ועוד.  ככל שההסכם מפורט יותר כך יהיה קל יותר להיערך ולהתכונן לעתיד לבוא. בנוסף, מעבר לנושא הכלכלי ישנה גם האפשרות להתפתחות עתידית: כאשר מגדלים ילדים בהורות משותפת בגירושין חלוקת הזמנים מאפשרת לקיים קשר משמעותי של כל אחד מההורים עם והילדים להיות מעורבים בחייהם, בד בבד עם האפשרות לפתח תחומי עניין, להתקדם בקריירה ואפילו להכיר בן או בת זוג חדשים ולפתוח בפרק ב' בחיים, שכן הילדים נמצאים חלק ניכר מהזמן גם עם ההורה השני. 

אם אתם רוצים לשמוע פרטים נוספים על הסכם הורות משותפת גירושין וכיצד ניתן להגיע אליו בהליך גישור – פנו למרכז הגישור שלנו עוד היום ונשמח להעניק לכם מענה תוך שמירה על דיסקרטיות מלאה.

לקבלת פרטים נוספים ולתיאום פגישת הכרות
שתעשה לכם סדר ותחסוך לכם הרבה כסף, זמן ואנרגיות

השאירו פרטים כאן למטה ונחזור אליכם בהקדם